2021. április 15., csütörtök

„ Ez az én történetem, neked csak figyelned kell! ” – MARTON MÁRIA: Vendetta a Bartók Kamaraszínház előadásában

 

Vendetta. Olasz eredetű szó. A jelentése : ’ vérbosszú’

A történet főszereplője egy magyar asszony, aki a származását titkolja. Egy nő, aki szeretné elhinni, hogy van szeretet, de a múltban tapasztalt dolgok miatt, a gyűlölet érzése erősebb minden másnál. Belső harcait, vívódásait önmagával még a lánya sem ismeri. Az anya titkolja a gyerekkori élményeit, közben pedig igyekszik úrra lenni a fájdalmán, de valójában csak egyedül érzi jól magát. Anya és lánya, két külön sors. A lánya sikeres ügyvéd, aki szereti az anyját, de tele van ki nem mondott kérdésekkel.

Aztán egy este beszélgetni kezdenek. Az múlt fájdalmas élményei, mint egy vulkán törtnek fel a nőből. A kiszolgáltatottság, a mosókonyhában töltött magányos napok, a szeretetlenség és a kiszolgáltatottság érzése nyomott hagyott benne. A nő magyar, de származását tekintve cigány. A cigány embertől félnek. És a nő nem akarja azt, hogy lánya emiatt kerülne hátrányos helyzetbe. Ezért titkolózik, de egyszer azért mégis mesél, igaz csak köntörfalazva, de a lány okos és megsejt dolgokat.

 „ Mi a szeretet? Hogyan lehet őszintén szeretni, ha az ember élete titkokkal teli?”

A múlt és a jelen váltakozik, ez adja a történet tempóját. Néha az anya sokáig a múltban marad, sok dolgot részletesen kifejt, elmesél, amit aztán a valóságban próbál megérteni. A múltat azonban lehetet elfelejteni. Főleg, ha az ember gyerekként él át olyan szörnyűségeket, mint ez az asszony ebben a történetben. Még most is ráz a hideg. Nem tagadom, nagyon mélyen megérintett azt, ahogy a darabban a cigányság kérdéskörét boncolgatták. Mindezt természetesen ítélkezésmentesen, egy olyan történeten keresztül, amit származástól független bárki átélhetett és át is élhet talán most is. A nőt nem szerették, ezért nem tudott szeretni Ő sem. Soha. Senkit. Még a lányát sem.

A két színésznő közül Nyakó Júlia áll a legtöbbet a színpadon. A történetet gyakorlatilag az Ő monologikus visszaemlékezéseiből ismerhettük meg. Az alakítása egyszerre hidegrázós, szívettépő és végtelenül letisztult.  Nyakó Júlia monológjai közben azt éreztem, hogy egyre mélyebbre és mélyebbre süllyedek a saját valóságomban, annyira mélyen át tudtam élni a történet minden rezdülését, hogy az már szinte fájt.

Kakasy Dóra csak az utolsó fél órában bukkant csak fel, de a megjelenése mindent döntött. Harsány volt, élettel teli, az a tipikus ügyvéd, aki köszöni szépen, de mindent tud.

Számomra valódi csodák voltak mindketten, akik tényleg ki tudtak szakítani a saját valóságomból arra a másfél órára, még a darabot néztem. Pedig nem voltunk még csak egy légtérben sem. A hatás azonban még így is lenyűgöző volt. Bár azt sejtettem, hogy csalódni nem fogok nagyot, de azért még a mai napig nagy öröm ennyire tehetséges művészeket látni a színpadon!

Mindez persze a rendező, Dávid Zsuzsa érdeme is, aki a produkcióban részvevő színészekkel -és a háttérstábbal közösen úgy állította színpadra ezt a darabot, hogy az tényleg megérintsen embereket. Bár a műnek van egy drámai súlya, ezt nem vitatom, de az is biztos, hogy nem nyom agyon, mint ahogy nem mond ítéletet sem és arra sem kér, hogy változtassunk a véleményünkön. Csak mesél. De azt tisztán és hitelesen.

Én nagyon ajánlom minden kedves színházszerető embernek, hogy legalább adjon ennek az előadásnak is egy esélyt. Azt nem tudom garantálni, hogy mindenkire ugyanúgy hat, de szerintem azért van benne számos olyan mondat, gondolat, amin azért érdemes kicsit töprengeni....

fotók : Ónodi Zoltán
A Bartók Kamaraszínház honlapja http://bartokszinhaz.hu/


További tartalmakért  keresd a Nézőtéren innen és túl blogot a  FACEBOOK, illetve Instagram felületeken!

Facebook  II Instagram


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egy kislány élete a ’80-as évekbeli Magyarországon – Ajánló a Vera című előadáshoz

  A kis játszóhelyek, így a Thália Színház Arizóna Stúdiója is lehetőséget ad arra, hogy a közönséget és a színészeket a szó szoros és átvit...