2021. április 6., kedd

„ Jó érzés színpadon lenni . Meleg van, a lámpák elvakítják a szemem, és láthatóvá tesznek. Előttem a nagy fekete lyuk, hol barátságos, hol ellenséges, de mindig vonzó. Veszélyesen! Mint a szerelem.”(Maurice Béjart) - idézi kedvenc sorait a szenvedélyéről, a táncról Dunaveczki Éva , a Bartók Kamaraszínház táncművésze, koreográfusa beszélgetésünkben.

Fotó : Ónodi Zoltán ( Bartók Kamaraszínház)

Dunaveczki Éva 2015 óta a Varidance Társulat tagja, valamint több darabban is táncol és koreografál a Bartók Kamaraszínházban is. Első önálló rendezését, az Aliz Csodaországban című előadást 2019-ben mutatták be a Varidance – és a Bartók Kamaraszínház koprodukciójaként. Jelenleg a Kisherceg előadásra készülnek, a próbákat azonban a koronavírus járvány harmadik hullámának kitörése miatt félbe kellett szakítaniuk, így a márciusra tervezett online stream előadást is későbbi időpontra kellett halasztani.

Egy csepeli sporttelepről indult a pályafutásod, gondoltad volna, hogy idáig elvezet majd az utad?

A tánc egészen 4 éves korom óta része az életemnek. Ritmikus gimnasztikával kezdtem, egészen kicsikénk. Sok értékes dolgokat kaptam, tanultam ebben az időszakban, ami nagyon fontos alapja jelenleg is az életemnek. Mi is a szorgalom, tisztelet, alázat, fegyelem, csapatmunka, küzdeni akarás, kitartás. 13 éves koromban váltottam át konkrétan a táncra, mint stílusra, azon belül a HipHopra, amit nagyon szerettem. Az akkori edzőmmel mai napig jó kapcsolatot ápolok, ami szerintem így tízen sok év távlatából nézve sokat elmondd arról, hogy mennyire jó tanárom is volt Ő. Ezután felvételt nyertem a Madách Musical Tánciskolába. Ott már többféle stílussal is találkoztam, mint például a balett, a show tánc, a sztepp, illetve a modern tánc.

Mégis elvégezted az idegenforgalmi szakmenedzser szakot is a Táncművészeti Főiskola mellett. Ha jól értesültem ez anyukád kérése volt. Azóta sok év eltelt. Gondoltál valaha arra, hogy otthagyd a táncot és helyette civil szakmát űzz?

Mondhatni, igen ez egy ilyen megállapodás felé volt, ami mindkettőnknek kedvezett. Édesanyukám is megnyugodott, hogy lesz egy másik szakmám is és én is boldog voltam, hogy a Tánccal foglalkozhatok.

Fotó : Ónódi Zoltán ( Bartók Kamaraszínház)

Pár éve a Walt Disneynek köszönhetően majdnem, hogy szó szerint körbetáncolhattad a világot, milyen tanulságokkal szolgált neked ez az időszak?

Életem talán legmeghatározóbb élménye volt az a két és fél év, amit a turnén velük töltöttem. Nagyon sokat tanultam közben magamról is, óriási jellemfejlődés , tekintve, hogy azelőtt soha nem voltam még ilyen hosszú időre távol a családomtól. És mondhatni egyedül... Az első három hónap nagyon nehéz volt, bevallom őszintén... Szokatlan de nagyszerű protokoll, amit követnek és betartatnak. Végül elengedhetetlen része lett a mostani mindennapjaimnak azok a rendszerek, szabályok. Számomra az, amit az egész WaltDisney képvisel az csodálatos, és nagyon profi. Nagyon jó társaságba kerültem és világra szóló barátságok születtek. Leírhatatlan mennyi élményt, tapasztalást kaptam a Walt Disneytől.

A Bartók Kamaraszínházban már több darabban is közreműködtél, mint koreográfus, jelenleg pedig a Kisherceg előadáson dolgoztok Mudi Besével, Kovács Vandával, Jegercsik Csabával és Gasparik Gáborral. Milyen velük a közös munka?

Örömmel fogadtam a felkérést . Egy egészen más, érdekes mozgásvilágot kell megalkotni és ez izgalmas számomra. Szeretek velük dolgozni, élvezem a közös munkát. Mindannyian más és más karekterek, hiszem hogy sikerült mindenkivel megtalálnunk a közös munkafolyamatot. Már a próbafolyamat végén jártunk. Március végén szerettük volna bemutatni az előadást, de a jelenlegi járványügyi helyzet miatt mi is leálltunk, de várom, hogy folytathassuk. Nagyon szép és látványos előadásunk lesz.

Fotó : Fotosarok ( Varidance )

Ha bármit másképp csinálnál így utólag lenne valami, amint változtatnál a karriered alakulását illetően?

Gondolkoztam ezen sokszor... De mindig rájövök, hogy a dolgok nem véletlen történtek a múltban úgy, ahogy és ha most változtatnék bármin, akkor lehet, hogy nem itt lennék... Amiért abszolút hálás és boldog vagyok.

Miben más az, ha egy előadást táncosa vagy, minthogy másokat koreografálsz , nagyobb kihívás másokat tanítani valamire, minthogy te magad tanulj valami újat?

A táncban a saját testünkkel dolgozunk, amit jól ismerünk, tudjuk a határainkat, képességeinket feszegetni . Addig koreográfusként másokon kell dolgozni, meg kell ismerni az ő testük, hogyan használják azt, hogy ők mire képesek, és hogy mik a gondolataik arról, amit én elképzelek. Ez nagyon összetett dolog és sok mindenre kell figyelni. Amikor magamról van szó, akkor ez könnyebb, de ennek ellenére nem gondolom, hogy a kettő összehasonlítható lenne bármilyen szinten is.

Egy kicsit a tánc hátteréről is kérdeznék, ha nem bánod. Sokak fejében él az a kép, hogy a profi táncosok étrendje szigorú szabályokhoz van kötve, pontosan kiszámolt étrendet követnek. Ugyanakkor azért ez csak részben igaz, ahogy én hallottam. Hogy kicsit rendet rakjuk a fejekben mesélsz arról, hogy hogyan néz ki egy profi táncos élete, mennyire fontos szerepe van az étkezésnek – edzés kettősének?

Nekem személy szerint maga az edzés része a kikapcsolódást jelenti. Imádok edzeni. Kikapcsol mentálisan , segít a jó és a rossz lelkiállapotomon, segít átszellemülni. Nyilván táncosként fontos a megjelenés, a testünk. Hogy a táplálkozásban mennyire figyelek oda? Mondjuk úgy, hogy előadás függő. Nehéz ezt a témát boncolgatni mert közben meg mindenki más testi adottságokkal rendelkezik. Ugyanakkor ez a helyzet műfajonként, eltérő is lehet, egy balettművész nem összehasonlítható ily módon egy színpadi táncművésszel .Úgy gondolom náluk jobban hallani lehet, hogy szigorúbb étrendet követnek. Magam részéről tudom azt mondani, hogy természetesen vannak olyan előadások, amik előtt én is jobban figyelek, hogy mit eszem vagy mennyit sportolok, de azt gondolom, hogy ez teljesen természetes.

Ha már itt tartunk, hogy viseled ezt a jelenlegi állapotot, megviselnek a korlátozások?

Nehéz. Nagyon hiányzik a közönség, a színpad, a családi összejövetelek, a szabadság, amikor még nem kellett ennyit aggódni azon, hogy mit hoz a következő nap.

Az interjúból idézni vagy azt teljes egészében felhasználni engedélyköteles!

A Bartók Kamaraszínház elérhetősége :  http://bartokszinhaz.hu/

_________________________________________________________________

További tartalmakért  keresd a Nézőtéren innen és túl blogot a  FACEBOOK, illetve Instagram felületeken!

Facebook  II Instagram

Írta : Gőgh Brigitta

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egy kislány élete a ’80-as évekbeli Magyarországon – Ajánló a Vera című előadáshoz

  A kis játszóhelyek, így a Thália Színház Arizóna Stúdiója is lehetőséget ad arra, hogy a közönséget és a színészeket a szó szoros és átvit...