2017-ben, amikor elkezdtem
előadásokról írni, akkor még magam sem gondoltam, hogy egy napon majd ki sem kell
mozdulnom a lakásból ahhoz, hogy „színházba mehessek”. Igaz eleinte ódzkodtam
az online színház gondolatáról is, de aztán szépen lassan beletörődve a jelenlegi
helyzetükbe, egyre több előadásra vettem jegyet. Nem állítom, hogy nem voltak
csalódásaim, mert voltak. Ugyanakkor nem adtam fel és elkezdtem tudatosan olyan
teátrumokat keresni, melyeket korábban nem igazán ismertem, így került a Bartók
Kamaraszínház is az életembe. Már az első online látott előadásukkor azt
éreztem, hogy pontosan ez az, amit kerestem. Ami, ha nem is adja vissza
100%-ban a személyes színház élményét, de ad valami mást helyette, ami után
minden egyes alkalommal azt érzem, ebből még többet akarok és még nagyon-nagyon
sokáig. És ez nekem épp elég. És most már tényleg alig várom, hogy végre élőben
is ott ülhessek a nézőtéren, és láthassam a többi nézőt, a színészek arcát és hogy
magamba szívhassam azt a jellegzetes színház illatot.
Kocsmai életkép |
Egressy Zoltán tragikomédiája egy Irgács fantázianevű falucskában játszódik, ahol megállt az idő. Jövőtlen emberek kapaszkodnak egymásba, hogy enyhítsenek sorsuk kilátástalanságán. Ide érkezik meg Bece, a városi fiatalember, aki feje tetejére állítja a falucska életét. Bece látszatra kilóg a falubeliek sorából, a férfi tengerpartról, Portugáliai útról és az ezekkel együtt járó függetlenségről álmodik, egy kis falu kocsmájában.
A Portugál egy nagyon összetett darab, ami egyszerre szól az elvágyódásról, a szabadságról, a toleranciáról, az
álomról , a valóságról és a szeretetről.
Az igazat megvallva engem ez a 98 perc rendesen megrázott.
Lehet másnak mást jelent a Portugál, de nekem
egy olyan őszinte képet mutatott a jelenlegi helyzetről, hogy az felért egy
kisebb pofonnal, ugyanakkor közben meg jól is szórakoztam rajta, hiszen komédiából
nem volt hiány.
A rendezés tekintetében számomra totális felüdülés volt azt látni, hogy
a színészek nagy része egy olyan oldalát is a nézők elé tárta, amit egyébként
ritkábban látni tőlük. Sok száz megnézett előadással a hátam mögött még ezt is
ki merem jelenteni, hogy nagyon-nagyon ritka ennyire felszabadult csapatot
látni a színpadon, akik együtt és egyénileg is simán megállják a helyüket.
Bár a hangsúly egyértelműen a komédia irányába fordul, de ha nézőként
kicsit jobban figyeltünk, sokszor voltak olyan utalások is, melyek a kacagásnál
mélyebbre vihettek minket a saját belső utazásunkban. Szóval azt kell mondja, Bodor
Böbe zseniálisan eltalálta azt a vonalat, amitől a Portugál több, mint egy
estés szórakozás... Nekem például még másnap is az ott elhangozott mondatok
jártak a fejemben, amit sokszor csak még jobban felerősített a jelenetek közé ékelt
zene, ami még erősebb hangulati nyomást gyakorolt a közönségre.
Ami pedig a színészgárdát illeti: hihetetlen, hogy mennyi
szupertehetséges színészt sodort össze az élet.
Az én személyes kedvencem a karakterek tekintetében Masni, Bece, a Kocsmáros, Csipesz és Jucika voltak, így arra jutottam, hogy róluk szeretnék kicsit résztelesebben írni, ami egyáltan nem azt jelenti, hogy a többieket ne szerettem volna, de egy ilyen nagyszabású produkciónál képtelenség minden színészt egyesével megemlíteni.
Azt hiszem a sort Jókai Ágival (Masni) kezdeném, aki egy ártatlan
fiatalt alakít, akinek legalább olyan óriási szíve van, mint az apjának (Szemán
Béla). Masni ugyanis ahelyett, hogy kortársait követve a városba költözött
volna, az apja mellett maradt, hogy segítse és támogassa őt a kocsma körüli
teendők elvégzésében. A szende lány karakterében azonban volt egyfajta tűz, az
elvágyódás tüze, amit Jókai Ági végig rendkívül precízen érzékeltetett a játéka
során, amiben egyszerre volt benne a profizmus és a felszabadult játék öröme,
ami sajnos ma már ritkán megfigyelhető jelenség a színészek körében.
Jókai Ági ( Masni ) és Kovács Vanda ( Jucika) |
A Becét alakító Géczi Zoltánra hangja fogott meg elsőre, ilyen
ritkán fordul elő, de egyszerűen úgy éreztem a végtelenségig tudnám hallgatni,
ahogy beszél. Meg persze, ahogy játszik. Imádtam, hogy ennyire pimasz, semmivel
nem törődő, igazi macsó volt végig. Amolyan igazi vibráló jelenség, akire
képtelenség nem figyelni, holott Bece nem egy könnyű szerep, hisz a macsó külső
mögött egy megtépázott szív lakik, egy menekülni vágyó férfi, aki ide-oda
csapong, nem találva a helyét az életben.
Kovács Vanda ( Jucika) |
Ugyanakkor Jucika (Kovács Vanda) és Csipesz (Őze Áron)
karaktere sem tartozik a könnyen játszható szerep közé. Legalábbi szerintem. Csipesz
és Jucika egy lecsúszott, alkoholista párt alakítanak, akik életének fénypontját
az ivászat jelenti. Jucika már alig tud beszélni, sokszor se eleje se vége
nincs annak, amit közölni akar, de Csipesz se sokkal jobb, aki már- már az ön-és
közveszélyesség kategóriáját súrolja. Miközben őket néztem sok dolog jutott
eszembe a színészetről, mint olyanról. Például, hogy mennyire nehéz és
megterhelő lehet egész végig érthetetlen hablaty nyelven, egy a megszokottól
eltérő hangszínen beszélni az egész előadás alatt (Kovács Vanda), de még sok más
dolgot is említhetnék, hiszen az, amit ez a páros véghez vitt az minden túlzás nélkül
zseniális. Profizmus a legjavából. Közben még arra is rájöttem, hogy bár Csipesz
és Jucika volt az, akin a legtöbbet lehetett nevetni, nekem mégis ők tanították
a legtöbbet.
Mondjuk az biztos, hogy a káromkodásra érzékenyeknek nem ajánlanám ezt a darabot, mert a szövegkönyv bizony tele van olyan kocsmai beszólásokkal, amik nem mellőzik ezeknek a szavaknak a használatát. Engem mondjuk ez nem zavart egy percig sem. Mindenki másnak viszont receptre írnám fel.
A Bartók Kamaraszínház csapatának pedig
azt üzenem, ezt nevezik profi munkának!!! Imádtam és remélem még sok-sok ilyen
élményben lehet majd részem!
További információ az előadásról : http://bartokszinhaz.hu/portugal/
A kritika a 2021.03.07-én látott előadás alapján
íródott!
📸: https://www.duol.hu/galeria/portugal-fotos-proba/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése