2021. március 14., vasárnap

„ Nem szabad futnunk álomképek után...” – IVANCSICS ILONA ÉS SZÍNTÁRSAI Skót mámor előadáskritika

 

Valahogy észrevétlenül kúszott az életembe az online színház, úgy két hónappal ezelőtt, amikor is eldöntöttem, hogy teret engedek ennek a kissé szokatlan, kevésbé személyes műfajnak is. Azóta számtalan előadást láttam már ilyen formában, és nagyon szerencsésnek is érzem magam, amiért jobbnál- jobb előadásokra kapok meghívást, ami engem is feltölt. A legutóbb Ivancsics Ilona és Színtársai által létrehozott Skót mámor című előadást volt szerencsém megtekinteni, amiről részletesebben beszámolok, ha velem tartatok a továbbiakban:

A történet kendőzetlen őszinteséggel enged betekintés két házaspár életébe, akik látszólag jómódban és boldogságban élnek, de mint tudjuk, nem minden arany, ami fénylik. Így a két nővér által szervezett közös vacsora sem az elvárt tervek szerint alakul. Sőt, igazából semmi nem úgy történik, ahogy azt előre eltervezték volna. Indulatok és régen elfojtott érzések szabadulnak fel, ami után már semmi sem lehet többé a régi...

A darabot Isabelle de Novuel írása nyomán Bardóczy Attila fordította le, aki maga is a darab szereplője. A rendező Jantyik Csaba, aki egy letisztult előadást álmodott meg mind a díszlet mind pedig a jelmezek tekintetében, ami szerintem remek döntés volt. Maga a darab egy elegáns szoba előterében játszódik, itt zajlik az események többsége is. A jelmezek tekintetében sem nem volt tapasztalható  semmi flancos túlgondolás, csupa egyszerű, a hétköznapi életben viselt ruhadarab látható a szereplőkön. Nekem például ebből a szempontból külön öröm volt az, hogy Csaba nem ragadt meg a külsőségek kihangsúlyozásában, sokkal inkább a szereplők között zajló eseményekre helyezte a hangsúlyt.

A négy színész közül három munkásságát már korábbról ismertem, így volt némi fogalmam arról, hogy mit is várjak az előadástól, ugyanakkor az előzetes „elvárásaim” messze túlszárnyalták. Bár mostanában egyre több vígjátékot és egyre kevesebb drámát nézek, ami nálam egy 180 fokos fordulat a korábbiakhoz képest, ami azért is meglepő, mert én sokáig meg voltam győződve arról, hogy a vígjáték nem tanít semmit. Ezt most a Skót mámor megcáfolta, később ki is fejtem miért.

S Bár Bardóczy Attila ( Bruno)  neve is ismerősen csengett a fülemben, mégsem tudtam igazán felidézni azt, hogy vajon hol láthattam, így én első körben arra gyanakszom, hogy valahol szinkronhangként hallottam, de sem tudom teljes bizonyosággal kijelenteni, de talán ez most ebből a szempontból mindegy is. Mindenesetre nagyon vártam azt, hogy Attila játékával kapcsolatban milyen észrevételeim lesznek a darab megnézése után. Az általa alakított szereplő, Bruno zugivó, aki bár leszokóban van az alkoholról, azért alkalomadtán szívesen megiszik egy-két felest. A feleslegével, Florance-val láthatólag jó viszonyban vannak, ebben azonban jelentős szerepe van annak, hogy sem Bruno, sem pedig Florance nem egyenes emberek. Erre többször is fény derül a történet alakulása során, de talán a végjátékban hallható párbeszéd az, ami mindenki számára világossá teszi azt, hogy nem feltétlen célravezető mást mondani, mint amit gondolunk, mert az igazságra előbb-utóbb úgyis fény derül. Ami Bardóczy játékát illeti azt hiszem keresve sem lehetett volna jobb színészt találni Bruno szerepére. Egyszerűen zseniálisan játszotta végig az előadást.

Jantyik Csaba és Nagy Enikő ( fotó : Clara Photo)

Jantyik Csaba ( Alex) pedig nem csak, mint rendező, hanem mint színész is részt vesz a darabban. Ő alakítja ugyanis a kissé bolond, de ugyanakkor nagyon is szerethető Alexet, aki szerintem az egész darab legviccesebb karaktere is egyben. Érdekes, mert Csabát se láttam még korábban vígjátékban szerepelni, ami azért elég szomorú, mert konkrétan lubickolt ebben a darabban, amiből nekem az jött le, hogy maga a műfaj sem áll olyan távol tőle. Azt sajnos már megmondani sem tudom melyik jelenetében volt a leghumorosabb, de az tény, hogy a női köntösben való bevonulását nehéz lesz überelnie a későbbiek során. Csabában épp a sokszínűségét szeretem, hogy bármit, de tényleg bármit el tud hitetni a nézőkkel, legyen szó a legabszurdabb dolgokról is, úgy, hogy mindvégig hiteles marad és nincsenek üres járatai sem, sőt szerintem őt még szöveget téveszteni sem nagyon hallottam. A másik, amit megfigyeltem vele kapcsolatban, hogy rendkívül jó érzéke van ahhoz is, hogy felmérje a színpadon körülötte játszó kollégái játékának intenzitását és ahhoz alkalmazkodva játsszon, de ez szerintem ösztönös, nem pedig tanult valami.

Nagy Enikőről ( Sophie) nagyon sokáig nem tudtam eldönteni, hogy melyik műfajban erősebb, a drámákban vagy a könnyedebb, komikus szerepekben, de végül valahogy arra jutottam, hogy valahogy mindkettőben bravúros. Szóval részemről ez a kérdés még a mai napig nem dőlt el, de annyi biztos, hogy Enikő nagyon sokszínű tehetség, aki, ha színpadon van mindent megtesz, hogy a lehető legtöbbet hozza ki magából. Ugyanakkor nincs benne az a merev megfelelni akarás sem, sokkal inkább egyfajta fesztelen szárnyaláshoz tudnám hasonlítani  a játékát. Az általa alakított Sophie is egy nagyon kettős figura, aki látszólag egy szőke, butácska, könnyen megvezethető nő, aki mindent megtesz a férjéért, de közben mégis megvan a magához való esze. Enikő pedig rendkívüli érzékenységgel  bánt a Sophieban előtörni készülő érzelmek sokaságával, ami azért a történet alakulásának fényében  egyáltalán nem volt túl egyszerű feladat. Ennek ellenére nekem úgy tűnt, ez sem okozott túlzott nehézséget a számára.

Jantyik Csaba és Bardóczy Attila ( fotó : Clara Photo)

Kökényessy Ágit sok-sok éve láttam már színpadon, ha jól emlékszem szintén komédiában. Ebben a darabban Ő Florencet alakította, aki talán a legkevésbé szimpatikus karakter, amit csak erősített az, hogy gondolkodás -és mindenféle érzelem nélkül volt képes átgázolni a saját testvérén, nevetség tárgyává téve Sophie esetlenségét. Ugyanakkor volt benne valami, ami miatt végig érezni lehetett azt, hogy az erős nő álarca mögött, egy magát lekicsinylő lélek lakozik. Ezt a kettőséget szerintem Kökényessy Ági remekül szemléltette a játékában, megcsillogtatva ezzel játékának sokszínűségét.

Összeségében azt kellett megállapítanom, hogy a Skót mámor négy rendkívül tehetséges színész jutalomjátéka, ahol az egymással való játék öröme a legfontosabb.

Ha ajánlanom kéne a darabot, nem tudnék kiemelni egy konkrét csoportot, akikhez ez a darab szól. Szerintem bárki is nézi meg, legyen az vígjáték vagy dráma rajongó meg fogja találni azt, amiért a Skót mámor számára élvezetes marad. Én legalábbis úgy érzem, megérte rászánni egy estét, mert a nevetésen túl valami olyan útravalót is kaptam, ami ezekben a nehéz időkben talán mindennél fontosabb, ami úgy  szól: „ Nem szabad futni az álmok után, hanem tudni kell mi az, amitől igazán boldogok lehetünk”

Innen is szeretném megköszönni Ivancsics Ilonának a megtekintés lehetőségét, Janytik Csabának, Nagy Enikőnek, Kökényessy Áginak és Bardóczy Attilának pedig azt a profizmust, ami innen, az online térből is tisztán érékelhetővé vált.

Az előadásról további információ : https://iiszt.hu/repertoar/skot-mamor-47

A kritika a 2021.03.12-ei előadás megtekintése után készült

ha tetszett a bejegyzés bátran osszátok meg az ismerőseitekkel! ha pedig úgy gondolod hozzá is szolnál, bátran írj nekem megjegyzést a cikk alá akár!
További tartalmakért  keresd a nézőtéren innen és túl FACEBOOK, illetve instagram felületeken!

💻 https://facebook.com/nezotereninnenestul II www.instagram.com/nezotereninnenestul/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egy kislány élete a ’80-as évekbeli Magyarországon – Ajánló a Vera című előadáshoz

  A kis játszóhelyek, így a Thália Színház Arizóna Stúdiója is lehetőséget ad arra, hogy a közönséget és a színészeket a szó szoros és átvit...