Azt hiszem ezt a darabot
nem kell különösebben bemutatnom senkinek, hiszen az alapjául szolgáló film
klasszikusnak számít a magyar filmgyártás történetében.
Annak, akinek valamiért mégis kimaradt volna az életéből az Indul a bakterház, röviden elmesélem a történetet (aki ismeri az lapozzon át nyugodtan ezen a részen): A főhősünk, Bendegúz egy áldott rosszcsont fiú, akit az édesanyja leküld vidékre, ahol a Szabó bakternél kap munkát, mint tehénpásztor. Itt ismerkedik meg a bakter anyósával, a Tés asszonnyal, a bakter feleségével, Borcsával, a lókupeccel Patással, Csámpás Rozival és a falu többi lakójával. Bendegúz a falun töltött idő alatt sem változik sokat, rengeteg csínyt követ el, főleg a Tés asszony ellen, többek között azzal, hogy rendszerint öreg banyának nevezi őt. Ez azonban nem minden, a fiú rendszerint gúnyt űz az asszonyból, hol szellemnek öltözik, hol bakancsot tesz a Tés asszony levesébe és még sok hasonló tréfát kitalál, de nem akarom mindet lelőni, mert ezt tényleg látni kell, akkor hat igazán.
Mikor meghívást kaptam a darabra, nem is volt kérdés, hogy elfogadom-e. Igaz akkor még nem tudtam, hogy nem egy szimpla előadásnak leszek tanúja, de hogy pontosan miért is, arról később…
Az előadást Cseke Péter rendezte. Főbb szerepekben Mikó István (Szabó bakter), Boros Ádám (Bendegúz), Győri Péter (a lókupec), Szabó Anikó (Tés asszony), Fehér Adrienn (Borcsa) és Nyírő Bea (Csámpás Rozi) volt látható.
A rendezés tekintetében
egy olyan előadást láthattak a nézők, ahol a humor volt a játék fő alkotóeleme.
Nekem különösen tetszett, hogy a darab hangulata visszaadta azt a falusi
miliőt, ami a filmben volt látható, még ha nekem néha túlzónak is tűnt ez a
fajta humor, ami az előadást körülölelte. Ez ízlés kérdése, annak, aki szereti
a sok nevetést, annak lehet ez fel sem tűnik. Nekem egy hangyányit sok volt, de
nem annyira, hogy emiatt rossz szájízzel gondolnék vissza az előadásra. Épp ellenkezőleg!
A színészek fantasztikusak voltak. Egy igaz összetartó kis csapatot láthattak a nézők, akik szívük- lelkük beleadják a játékba, miközben maguk is jót szórakoznak játék közben. Nekem ezt különösen jó érzés látni, mikor a színészek nem külön utakon járnak, hanem szépen egyben van az egész előadás, úgy, hogy mindenki hozta a maga tehetségét, tudását, szakmai alázatát, ami összeáll egy kerek egész történetté. Ezért sem tudnék a színészek közül senkit kiemelni, mert nem tartanám korrektnek. ŐK egy csapatként, egymás kezét fogva dolgoztak azon, hogy a nézőknek egy fantasztikus estét szerezzenek és szerintem ez a legfontosabb, a színház lényege, a mostani helyzetben kiemelten is.
Nekem külön tetszett a
nyitó és záró monológ, ami keretet adott az egész történetnek, miközben
egyedivé is tette azt, emléket állítva ezzel Bendegúz falun töltött néhány
hónapjának, s közben elkövetett csínytevéseinek.
A nagy igazság viszont
az, hogy én személy szerint, a díszletről is alig tudtam levenni a szemem,
annyira kifinomult, jól felépített és aprólékosan átgondolt elemeket
láthattunk, ami azonnal visszaidézte a falusi hangulatot, a szegényes
életmódot, a régi vályogházakat és az állatok óljait a kert végében. Minden
annyira élethű, annyira valóságos volt, hogy még most is nehezen találok
szavakat arra, hogy leírjam az érzéseim, pedig ez nem jellemző rám.
Bizonyára most már
mindenki arra kíváncsi miért is volt különleges ez az előadás, ahogy azt már a
címben is olvashattátok. Bár én nem tudtam előzetesen róla, de Mikó István épp az
előadás napján ünnepelte a 70. szülinapját. A színházi szakmában az ilyen
esetekben az a protokoll, hogy a művészt előadás után ünneplik meg pályatársai,
ám Darvasi Ilona (a Turay Ida színház igazgatónője) egészen más ötletet eszelt
ki. Míg az előadás kezdete előtt, mikor a színészek még az öltözőben végezték
az utolsó simításokat, az igazgatónő feljött a színpadra és pár szóban
felvázolta a közönségnek, hogy az eddigi hagyományokat megtörve előadás közben
egy közös dal éneklésével köszöntik fel a Művészurat. Arra azonban szerintem
senki nem számított, hogy az igazgatónő maga is jelmezt öltve kapcsolódik be az
előadásba, felköszöntve a Művész urat. Számomra már maga a gesztus, ez a kedves
kis köszöntés is, igazán szívet melengető volt. Képet adott a társulati
összetartásról, a lélekről, szeretetről és a színház tagjainak egymás iránt
érzett tiszteletéről is. Bár, ahogy körbenéztem a közönségen, a sok fátyolos
tekintetből azonnal világossá vált, hogy mások lelkét is sikerült megérinteni
ezzel a kedvességgel.
Erről van egy kis rövid
videós összeállításom is a Turay Tv csapatának jóvoltából, amit az Ő
engedélyükkel szeretnék veletek megosztani, érdemes megnézni, mert leírva sok
érzés nem jön át:
Az előadást jó szívvel
ajánlom azoknak, akik nyitottak a falusi humorra, mert ebben az előadásban
leginkább ezen van a hangsúly. A kevésbe nyitott, szolidabb előadást
kedvelőknek nem biztos, hogy ez a legmegfelelőbb választás, de aki elég bátor
azt nem ijeszteném el, mert összeségében nekem nagyon tetszett a darab. Fantasztikusak
a színészek és csodálatosan szép a díszlet is! A történet dramaturgia
szempontból is jól fel van építve, egy kerek egész történetet ad. Bennem
abszolút nem hagyott hiányérzetet, de azt jó tudni, hogy a film és a színdarab
csak bizonyos pontokon azonos, sok jelenet van, ami a színházi előadásból
kimaradt, ugyanakkor így sem éreztem azt, hogy bármilyen formában sérült volna
a történet ettől…
További információk és jegyvásárlás: Turay Ida Színház hivatalos oldala
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése